het Friese land

het Friese land
mooi en weids

8 jul 2011

zomerse tradities

Nu ga ik me even bewegen op een wat onduidelijker terrein. Steeds meer ga ik een verschil zien tussen het nationale zomergevoel in Nederland en dat in Finland. Vooral valt het me op, dat hier in het noorden tradities een sterkere rol spelen dan in Nederland. In de stad en op het platteland. Zoals de midwinterviering (rond de kerst) uitvoerig en anders beleefd wordt in beide landen, wordt ook midzomer hier in Finland anders en veel uitbundiger gevierd. Rond het feest van Johannes de Doper, dus zes maanden voor de geboorte van Jezus, wordt er hier - met feestvuren, dans, drank, zingend en hossend samenzijn en eten (het liefst buiten bij de grill met worstjes en bier als uitgangspunt) - dagen lang het feest van de zon en van het licht bejubeld. Midzomer speelt in de Nederlandse beleving nauwelijks een rol, waarschijnlijk ook, omdat de zomer langer is. In de Finse zomer worden er overal traditionele volkstonelen in de buitenlucht opgevoerd, een soort kluchten, waarbij veel belangstellend publiek aanwezig is. Telkens worden in woord en beeld de sauna, de berkentwijgen, de wat melancholische Finse tango met het grote tangofestival in Seinäjoki, de wereld rond Kalevala met festival en meer naar voren gebracht. En ..., als we toch bij de muziek zijn, treden het ook in Nederland wel bekende zomerse operafestival van Savonlinna in de oude burcht en het intieme kamermuziekfestival in Kuhmo, om er maar twee te noemen, naar voren. Ik weet heus wel, dat er in Nederland en Vlaanderen ook veel festivals zijn, maar ze zijn anders en internationaler en vinden ook vaak op een ander tijdstip plaats, meer in het voorjaar of het najaar lijkt me. Tot besluit van dit korte stukje wil ik wijzen op het in literaire kringen vrij bekende en toch wel unieke discussieforum van meer of minder bekende Finse en buitenlandse schrijvers in Messilä, tot voor kort in Mukkula. Daar waren bijvoorbeeld Renate Dorrestein (die al met drie boeken in het Fins vertaald aanwezig is) een jaar of wat geleden en Annelies Verbeke dit jaar. Op het terrein van de kunst wil ik binnenkort ook iets anders naar voren brengen. Met groet, Pietu

Geen opmerkingen:

Een reactie posten