het Friese land

het Friese land
mooi en weids

21 apr 2013

RIJKSMUSEUM heropend

Beste lezer/es,
het Rijksmuseum in Amsterdam is dus na een renovatie van een tiental jaren  heropend, fijn zo, al heeft het wel wat lang geduurd. Ik heb begrepen, dat het resultaat fantastisch is, dus zal ik er bij gelegenheid graag eens een kijkje gaan nemen. Ook in de Finse media heeft deze gebeurtenis weerklank gevonden en ook hier: fijn zo. Het Rijksmuseum is zonder meer een zeer waardevol en waarlijk nationaal Nederlands (zonder negatieve bijklank) museum voor binnen- en buitenlanders. Helsingin sanomat (van 14 april)bood ons behalve een korte tekst ook een foto van de opening aan. Eerst schrok ik even, het bekende voorpand van Cuypers werd vrijwel uit het zicht genomen door dikke oranje rookwolken en pas een moment later besefte ik, dat het geen noodkreet of catastrofebeeld was, maar slechts het gevolg van het feit, dat koningin Beatrix (jaja, nog een dag of wat :-) een enorme sleutel omdraaide, waarmee zij het Rijksmuseum heropende en tevens het vuurwerk in oranje en andere kleuren in werking stelde. Jammer toch, dat HS niet een wat representatievere foto heeft uitgekozen :-).
Een uitermate goede en uitgebreide achtergrondinformatie heb ik gevonden via historiek.net, met zoekbegrippen als: 'opening Rijksmuseum' of bijvoorbeeld 'het Rijksmuseum als nationaal historisch museum'. Een aanrader voor wie niet alleen het nieuws, maar ook de achtergrond van dit gedenkwaardig evenement wil weten.
Met groet, Petrus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten